av Reidar Schjei
Læring foregår som en kontinuerlig prosess gjennom livets lange reise, så også for oss fotballtrenere.
Resultatet av læringen er at vi fortløpende tilegner oss ny kunnskap, eller vi anvender gammel kunnskap på en ny måte. Full effekt av læringen får vi ikke før den er omsatt til praksis og kan vise til målbare resultater.
«Et gram erfaring er bedre enn et tonn teori, ganske enkelt fordi det bare er gjennom erfaring at teorien har en vital og verifiserbar betydning» (sitat John Dewey)
«Learning by Doing»
Dette kjente begrepet (Dewey) vil si lærdommen vi gjør oss gjennom egne opplevelser og erfaringer. Mange mener at erfaringslæring er vel så viktig som den teoretiske læringen, kanskje er det den aller viktigste?
Eksempel: det er vanskelig å lære seg å foreta en hjertetransplantasjon kun ved å studere bøker på universitet. Her må en nok følge godt med når den erfarne kirurg i praksis transplanterer et hjerte. Dette er en komplisert form for læring.
En må observere, høre, reflektere, bevisstgjøre seg og samtidig lære hva en skal gjøre med det man ser. Nå må jeg få skyte inn, så det ikke er noen tvil, pedagogisk kunnskap har stor betydning.
Legender med erfaringsbasert læring
Trenerlegender som Nils Arne Eggen og Egil Drillo Olsen står frem som klare forbilder. Begge har vært igjennom erfaringsbasert læring som spillere både på klubb- og landslagsnivå. Nils Arne ble seriemester tre ganger og cupmester én gang og han fikk ni år som spiller i norsk toppfotball med Rosenborg og Vålerenga. Nils Arne fikk 29 landskamper.
Egil spilte for åtte norske klubber fra 1958 til 1975, og han fikk til sammen 16 landskamper.
De startet trenergjerningen rett etter at de ga seg som aktive som 30-åringer i 1972, henholdsvis i Rosenborg og Frigg. Nils Arne ga seg som 70-åring Egil la opp da han var 72 år, men for evig trenere å se opp til.
Begge har bygd sin filosofi på erfaringsbasert læring, både som pedagoger og som fotballtrenere i over 40 år. Begge oppnådde de beste resultater «ever», både på klubb- og landslagsnivå nasjonalt og internasjonalt. Jeg tørr påstå at begge hadde noen menneskelige egenskaper som bidro til å skape den motivasjon og tillit som er nødvendig for å lykkes.
Begge har forfattet bøker, boka «Godfoten» til Nils Arne burde være pensum for enhver trener med ambisjoner.
Begge er utnevnt av Kongen til Ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden. Den tredje høyeste utnevnelsen i Norge.
Champions Leauge-nivå
Ingen norsk trener har hatt større erfaringsbasert læring fra Champions League og Europa Leauge-turneringer enn Nils Arne Eggen. RBK har til nå spilt 285 Europacup-kamper, ca. 175 kamper ledet Nils Arne Rosenborg når dette ble skrevet. Til sammen 20 år på europeisk toppnivå, derav 12 sesonger på rad med spill i europeiske turneringer.
Som trener er han den mestvinnende norske fotballtrener gjennom alle tider med 15 seriemesterskap og seks cupmesterskap.
Landslaget i verdenstoppen
Epoken fra da Norge var et av verdens beste landslag må aldri bli glemt i norsk fotball sin historie.
Historien til Egil Drill Olsen som landslagstrener i 20 år (A- og U21-landslaget) er ganske lik Nils Arne Eggen sin. Han tok embetseksamen i idrett ved Norges idrettshøgskole, der han i 1982 ble førsteamanuensis.
Drillo skrev seg inn norsk fotball med «gullskrift» da han to ganger, i 1993 og 1995, løftet Norge opp på andreplassen på den prestisjefylte FIFA-rankingen.
Unge trenere, hør etter: begge gangene var det Brasil som toppet rankingen, det mestvinnende landslag til nå, med fem VM-titler.
Å gjenskape denne prestasjonen av en norsk fotballtrener er vel like vanskelig som å vinne i lotto, men alt er mulig?
Drillo klarte også kvalifisere Norge til to VM, i 1994 (USA) og i 1998 (Frankrike). Han har også vært landslagstrener for Irak og vært trener for et ti-talls klubber, derav trener i Premier Leauge med FC Winbledon i 1999-2000. Til sammen blir dette over 40 år med erfaringsbasert læring som trener.
Etterfølgere
Vi har i dag flere gode trenere som følger i «legendenes fotspor» blant annet
Ståle Solbakken, Kjetil Knudsen, Ole Gunnar Solskjær, Kjetil Rekdal, Ronny Deila med flere. Flere av dem har en meget høy erfaringsbasert spillererfaring på nasjonalt og internasjonalt toppnivå.
Ståle har pedagogisk utdanning, Ole Gunnar har høyskole utdanning i England.
Alle har trenerutdanning (UEFA Pro) og gikk inn i treneryrket rett etter at de var ferdig med sin spillerkarriere.
Solbakken og Knudsen har oppnådd meget gode resultater nasjonalt, internasjonalt med gode resultater hvor begge har flere års erfaring fra Champions- og Europa Leauge
Ole Gunnar er i startgropa internasjonalt, bare det å bli ansatt i en av verdens største klubber, Mancester United er en tillitserklæring., men hvor han etter tradisjon måtte gå. Han vil ta et langt skritt på den erfaringsbaserte utviklingsveien når han bestemmer seg for å fortsette videre på trenergjerningen.
Presisering
Pedagogisk kunnskap har meget stor betydning. Det ser også ut til at lang praktisk spiller- og trenererfaring har betydning skal en kunne mestre de store utfordringer og skape resultater på internasjonalt nivå?
Til slutt handler det om de menneskelige egenskaper, samt hvilke lederegenskaper treneren har. Det ser ut som at dette tillegges mer og mer vekt ved ansettelser av trenere/managere på nasjonalt og internasjonalt nivå i dagens fotball.
Bilde: Nils Arne har vært mitt forbilde og mentor og veileder siden jeg startet som trener i 1973.
NB ! Nils Arne var min gruppeinstruktør/veileder på NFF sitt Forbundstrenerkurs (UEFA A) i 1983. Begge var vi med å starte Norsk Fotball Trenerforening i Skien 1987.